مقالات آموزشی

فیلتر درایر چیست؟

 

بسمه تعالی

 

فیلتر درایر چیست؟

فیلتر درایر های مورد استفاده در سیستم های تبرید، رطوبت موجود در مخلوط مبرد و روغن را جذب می کنند و یا با آن واکنش می دهد. درایرها در سیستم تبرید کابرد گسترده ای دارد و به عنوان رطوبت گیر نقش دارد .تجهیزات رطوبت گیر در هر دو تجهیزات رطوبت مبرد را جذب می کند. این تجهیزات باید بخش عمده ای رطوبت را حذف کند و با آن واکنش نامطلوب ندهد. آلومینیوم فعال و سیلیکاژل و سرند های مولکولی پرکاربرترین درایرها می باشد.  آلومینیوم فعال شده و سیلیکاژل گستره وسیعی دارند که وابسته به اندازه مولکول های آن می باشد.

وظایف فیلتر درایر در سیکل تبرید

مهمترین وظایف فیلتر درایر در یک سیکل برودتی به شکل زیر می باشد.

*جذب رطوبت

در چیلر تراکمی رطوبت تنها یکی از عواملی است که در سیستمهای تبرید ایجاد دردسر میکند. یخ زدن قطرات آب در خروجی روزنه شیر انبساط باعث مسدود شدن مسیر عبور به سمت اواپراتور می گردد. جهت جذب رطوبت در ساختار اجزای تشکیل دهنده فیلتر درایرها از موادی مانند سیلیکاژل استفاده می شود.

 

*جذب اکسیدها و ذرات جامد

انواع اکسید فلزات و رسوبات در جداره های داخلی لوله ها و قطعات بسیار ریز در سیستم های بسته سرمایشی بسیار مشاهده می شود. قطعات بسیار ریز فلزی که شامل فلزاتی از قبیل آهن، مس، برنج و آلومینیوم است، می تواند به جداره داخلی سیلندرها و به یاتاقان ها که از جنس فلزات نرم می باشند صدمه زده و یا مسیر خروجی لوله مویین را مسدود نماید.

*جذب اسید تشکیل شده

روغن های بر پایه الکل (پی او ایی) بسیار جاذب رطوبت هستند و به آن ها اصطلاحا (هیگروسکوپیک) میگویند. همچنین رسیدن رطوبت به این نوع روغن ها باعث ایجاد اسیدهای آلی (کربوکسیل اسید) می شود مبردهای به خودی خود در شرایط دمایی متفاوت پایدار بوده و ترکیب شیمیایی خودرا حفظ می کنند. اما در مواردی بسیار نادر خود این مبرد نیز می تواند تشکیل مواد اسیدی بدهند.

 نمودار زیر افزایش سرعت تجزیه و واکنش پذیری با افزایش دما را نشان می دهد

این تجزیه، باعث تشکیل اسید هیدروکلرویک می شود. برخی مبردها هنگام برخورد با رطوبت تجزیه شده و تشکیل اسید هیدروکلرویک اسید و هیدروفلوریک اسید را می دهند. البته تشکیل این اسید بیشتر منوط به و یا بالارفتن دمای دیسشارژ کمپرسور می گردد. همچنین سوختن سیم پیچ کمپرسور باعث تجزیه مبرد و ایجاد ترکیبات اسیدی می گردد.

*جذب مواد حاصل از تجزیه روغن

روغن های پایه معدنی در دمای تقریبی ۱۸۰ درجه سانتی گراد و روغن های پایه الکل در دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد شروع به تجزیه شدن می کند. حتی بهترین و با کیفیت ترین روغن ها نیز در شرایط بحرانی تجزیه می گردد. دراین دما و یا بالا تر از آن، مولکول های روغن شروع به بهم چسبیدن و تشکیل مولکول های بزرگ می کند در طی این فرایند روغن در ابتدا غلیظ و سیاهرنگ می شود، و سپس به ماده ای لجن مانند تبدیل می گردد و در انتها با افزایش دما به صورت پودر جامد در خواهد آمد.

از دلایل بالا رفتن دمای دیسشارژ از کمپرسور و وقوع این پدیده می توان به کثیفی کندانسور، نسبت تراکم بالا، سوپرهیت زیاد مبرد ورودی به کمپرسور، خرابی فن کندانسور اشاره کرد. توجه کنید که افزایش بیش از حد دما مهمترین عامل موثر در تجزیه روغن می باشد. از عوامل دیگری که در تجریه روغن می تواند دخیل باشد وجود هوا در سیستم برودتی می باشد. وجود هوا در سیکل تبرید چیلر، زوال روغن در سیستم برودتی را تسریع کند. برخی از فلزات مانند آهن در تماس با مخلوط روغن و مبرد، در جهت تجزیه شدن و تشکیل لجن روغن عامل کاتالیزور می باشد. مس نیز و آلومینیوم نیز از دیگر عناصر تحریک کننده می باشد که نسبت تحریک آن کمتر آن می باشد. نتیجه  حاصل از تشکیل لجن و تعلیق عملکرد سیل برودتی می شود.

در شکل زیر نمونه ای از تجزیه روغن به دلیل بالارفتن بیش از حد دمای دیسشارژ در سر سیلندر کمپرسور را مشاهد می کنید.

مراحل تعویض فیلتر درایر

به منظور بازدید و یا تعویض مغزی فیلتر درایر انواع چیلرهای آبی و هوایی می باشد. در تعمیر چیلر تراکمی تمیز نگه داشتن مدار گاز سیستم های سرد کننده نهایت اهمیت را دارد. برای این منظور فیلتر درایر یا رطوبت گیر در مدار گردش گاز مبرد انواع چیلر و پکیج های برودتی نصب میشود. جنس مغزی یا خشک کن فیلتر درایر (سیلیکاژل) بوده که جاذب رطوبت است.

شرح عملیات

با نصب فیلتر درایر در مدار مایع از تمامی خسارات وارده ناشی از ورود رطوبت به سیستم جلوگیری بعمل می آید. به هر علتی هوا و رطوبت وارد مدار گاز مبرد گردد باید محفظه فیلتر درایر را باز و مطابق مراحل زیر آن را تعویض نمود.

مرحله اول: خاموش کردن دستگاه

ابتدا دستگاه را خاموش کنید. دقت کنید که پمپ های اواپراتور و کندانسور در چیلرهای آبی باید روشن باشند.

مرحله دوم: بستن شیر سرویس

اگر دستگاه شما مجهز به شیر سرویس در مدار مایع است آن را ببندید.

مرحله سوم: پمپ دان

دستگاه را پمپ دان کنید. 

مرحله چهارم: باز کردن درپوش فیلتر درایر

درپوش فیلتر درایر را مطابق شکل زیر باز کنید.

مرحله پنجم: بیرون آوردن مغزی های کهنه

مغزی های کهنه را از روی توری فلزی مطابق شکل زیر بیرون بیاورید.

مرحله ششم: تمیزکاری

محفظه محل استقرار مغزی ها و توری فلزی را کاملا با پارچه تمیز کنید.

اخطار !

هرگز برای تمیز کردن محفظه فیلتر درایر و توری فلزی از مواد نفتی و آب استفاده نکنید.

مرحله هفتم: جایگذاری مغزی جدید

مغزی های نو را در روی توری فلزی سوار کرده و آنها را در داخل محفظه فیلتر درایر نصب کنید.

اخطار!

تعویض مغزی های فیلتر درایر دستگاه نباید بیشتر از دو دقیقه طول بکشد.

مرحله هشتم: بستن درپوش

درپوش فیلتر درایر را در محل خود قرار داده و پیچ های آن را با ترکمتر محکم کنید. در صورت نیاز واشر آن را تعویض نمایید.

 مرحله نهم: وکیوم اول

از طریق شیر شارژ گاز، محفظه فیلتر درایر را با پمپ وکیوم تا ۲۹٫۵ اینج ستون جیوه وکیوم کنید.

مرحله دهم: شارژ ازت

در این مرحله پمپ وکیوم را خاموش کرده و محفظه فیلتر درایر را تا فشار ۵ پوند بر اینچ مربع با گاز ازت شارژ کنید.

مرحله یازدهم: وکیوم دوم

مجددا سیستم را تا ۲۹٫۵ اینچ ستون جیوه وکیوم کرده و پمپ وکیوم را از سیستم جدا کنید.

مرحله دوازدهم: آماده سازی جهت راه اندازی

اگر دستگاه شما مجهز به شیر سرویس است و در مرحله دوم آن را بسته بودید، با احتیاط آن را باز کنید و دستگاه را جهت

 راه اندازی مجدد آماده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید