مقالات آموزشی

چیلر تراکمی هوا خنک چیست ؟

چیلر تراکمی هوا خنک

چیلر تراکمی هوا خنک چیست ؟

چیلر هوا خنک سیستم برودتی(سرمایشی) است که هم در ساختمان های تجاری ، مسکونی ، اداری و غیره برای خنک کاری آب وپمپاژ آن به هواسازها و فن کویل های درون ساختمان(جهت کاهش دمای هوا و رطوبت زدایی) استفاده می شود و هم کاربرد های صنعتی برای خنک کردن فرآیندها ، دستگاهها و ماشین آلات صنعتی(با آب سرد) دارد. قسمت های اصلی  چیلر تراکمی هوا خنک عبارتند ازکمپرسور و موتور الکتریکی کویل شده به آن ، کندانسور هواخنک ، شیر انبساط ، اواپراتور ، مواد و لوله های انتقال دهنده مبرد و آب.  واژه تراکمی به این خاطر به آن اطلاق می شود که فرآیند سرمایش بر اساس متراکم کردن مبرد توسط کمپرسور صورت می‌گیرد.

چیلر تراکمی هوا خنک به عنوان قلب سیستم سرمایشی و گرمایشی ساختمان ها در مناطقی که به دلیل رطوبت هوا امکان استفاده از برج خنک کننده آبی و در نتیجه چیلر تراکمی آبی وجود ندارد همچنین با توجه به کمبود آب در ایران چیلرهای تراکمی هوا خنک یکی از بهترین گزینه ها برای ساختمان ها و مراکز خرید و مجتمع تجاری می باشد. در هنگام خرید و انتخاب چیلر هوا خنک علاوه بر توجه به نوع کمپرسور اسکرو یا اسکرال به تعداد آن ظرفیت و برند کمپرسور چیلرصنعتی که از اصلی ترین قطعات چیلر ها می باشد باید دقت نمود.

روش عملکرد چیلر تراکمی هوا خنک:

یک چیلر تراکمی هوا خنک گرمای محیط یا دستگاه مورد استفاده را جذب کرده و سپس این گرما را به محیط بیرون انتقال می‌دهد البته در مواردی می‌توان این گرمای گرفته شده از محیط را بازیافت کرده و سیستم مورد استفاده را بهینه کرد.

سیکل تبرید چیلر تراکمی هوا خنک مانند چیلر تراکمی آب خنک از اواپراتور آغاز  می‌شود. نبرد پس از گرفتن گرمای آب و انتقال به کمپرسور به صورت فشرده در می آید پس از کمپرسور این  مبرد که به صورت گاز فشار بالا می باشد وارد کندانسور می شود. کندانسور چیلر تراکمی هوا خنک مهمترین تفاوت آن با چیلر تراکمی آب خنک می باشد از طریق فرستادن گرما به محیط باعث چگالش مبرد می شود. پس از آن مبرد با عبور از شیر انبساط و با از دست دادن فشار وارد  اواپراتور میشود.  این چرخه در یک چیلر تراکمی هوا خنک دائماً تکرار می‌شود.

ویژگی های چیلر تراکمی هوا خنک:

  • مناسب بودن برای مناطق گرم و خشک
  • صرفه جویی در هزینه با حذف لوله‌کشی و هزینه‌های مربوط به کندانسور آبی
  • عدم نیاز به برج خنک کننده مجزا
  • قابلیت نصب در فضاهای باز
  • یکپارچه بودن کل سیستم
  • قابل استفاده در ظرفیت های پایین
  • مدیریت مصرف برق در نمونه های پیشرفته
  • امکان کنترل کلیه قسمتها به وسیله دستگاه های الکترونیکی
  • امکان استفاده از بخشی از ظرفیت دستگاه و مصرف کمتر انرژی
  • نصب در کلیه فضاها بسته به نوع انتخاب

 

نکات مهم انتخاب انواع چیلر هوایی یا چیلر تراکمی هوایی:

چیلر تراکمی جهت تامین آب یا گاز مبرد سرد جهت سیستم های تهویه مطبوع و تبرید صنعتی با دمای ۷ تا۱۲ درجه سلسیوس توسط سیکل تبرید تراکمی مورد استفاده قرار می گیرد. چیلرهای هوایی که از انواع چیلرهای تراکمی می باشند به عنوان قلب سیستم سرمایش ساختمان ها در مناطقی که به دلیل رطوبت نسبی زیاد هوا امکان استفاده از برج خنک کننده آبی و نتیجتاً چیلر آبی وجود نداشته باشد مورد استفاده قرار می گیرند . مکانیزم عملکرد چیلرهای تراکمی هوایی که معمولا در فضاهای باز نصب می‌شود همانند چیلرهای آبی بر مبنای سیکل تبرید تراکمی می باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید