دسته‌بندی نشده

چیلر تراکمی هوا خنک یا آب خنک

تفاوت دستگاه چیلر تراکمی هوا خنک یا آب خنک در چیست؟

برج خنک کننده چه کار میکند؟

تمامی این سوالات را میتوانید پاسخ دهید

 

 

 در برج های خنک کننده چه اتفاقی می افتد:

اینجا جایی است که گرمای ناخواسته در یک تأسیسات به پایان می رسد. یک فن بزرگ دستگاه را با هوا تغذیه می کند. هوا با آب کندانسور روبرو می شود. از تماس مستقیم، آب کندانسور گرمای خود را به هوا از دست می دهد. آب کندانسور به کندانسور برمی گردد که چرخه ادامه دارد. این دستگاه های روباز، بسته به فاکتورهای زیادی، طرح های مختلفی دارند. به عنوان مثال می توان جریان متقاطع، جریان متقابل، پیش نویس طبیعی و پیش نویس مکانیکی را نام برد. برای پوشش این طرح ها در پست های بعدی با ما همراه باشید. این یک راه خوب برای حل و فصل سردرگمی برج خنک کننده در مقابل چیلر است. با این حال، اگر هنوز به جزئیات بیشتری در مورد اجزای چیلر آب خنک و عملکرد آن نیاز دارید، با تیم ما تماس بگیرید و راهنمایی دریافت خواهید کرد. حال، آن را با چیلر هوا خنک که در زیر بحث شده است مقایسه کنید.

 

چیلر هوا خنک

در مواردی که زیبایی شناسی و شرایط محیطی یا محدودیت دسترسی به آب وجود دارد، ممکن است از چیلر هوا خنک استفاده شود. چیلرهای هوا خنک و آب خنک هر دو به جریان هوا به عنوان وسیله ای برای انتقال حرارت وابسته هستند. تفاوت در این است که چیلرهای آب خنک یا بهتر بگوییم برج های خنک کننده از جریان هوای مرطوب (جریان هوای محیط + اسپری آب) استفاده می کنند در حالی که چیلرهای هوا خنک از جریان هوای محیط استفاده می کنند. به طور معمول چیلرهای آب خنک ارزان تر و کارآمدتر هستند و ضرر آن مصرف زیاد آب است. متأسفانه، برخی از مردم هنوز معتقدند که چیلرهای هوا خنک نمی توانند راندمان خوبی ارائه دهند. چیزی که چنین افرادی فقط باید بررسی کنند، عملکرد این چیلرها در دو دهه پیش است، افزایش تدریجی رتبه بندی NPLV چیلرهای هوا خنک در طول سالها. به طور خلاصه، مزایای استفاده از چیلرهای هوا خنک به شرح زیر است:

 

بدون برج خنک کننده

پایداری محیطی بهتر – بدون هدر رفتن آب

هزینه نگهداری پایین

کارکرد آسان تر و انجماد برج کنترل و دور زدن برج وجود ندارد

از هزینه های شیمیایی جلوگیری میشود

از هزینه های آب به ویژه در شهرها جلوگیری میشود

بدون مشکل آب برای مقابله در صورت وقوع فاجعه

 

 

چگونه بین این دو انتخاب کنم؟

ظرفیت خنک کننده اصلی ترین راهنما برای انتخاب چیلر است. تعادل بین هزینه های عملیاتی و هزینه های سرمایه به همان اندازه مهم است. برخی از مشتریان تصمیم خرید خود را بر اساس هزینه های اولیه قرار می دهند. با این حال، یک گزینه مبتنی بر ارزش هم هزینه عملیاتی و هم هزینه اولیه را در نظر می گیرد. برای تعیین هزینه اولیه هر گزینه، هزینه های پیمانکاران و تجهیزات را اضافه کنید. برای چیلر آب خنک، به یاد داشته باشید که برج خنک کننده اضافه کنید. وقتی نوبت به هزینه چرخه عمر می رسد، باید هم هزینه خرید و هم هزینه عملیاتی را در نظر بگیرید. هنگامی که هر یک از دو چیلر را به این ترتیب ارزیابی می کنید، می توانید هزینه کل آن را تعیین کنید. چیزی که باید توجه داشته باشید این است که چیلرهای آب خنک معمولاً با نادیده گرفتن هزینه اولیه و هزینه آب با ارزش تر به نظر می رسند. با این حال، تنها پس از بررسی هزینه های گسترده تر است که تصویر واقعی به وضوح نمایان می شود.

موضوع مهمتر دیگر، محل استقرار دستگاه است که اقلیم آب و هوایی در اون منطقه به چه شکل است؟ ایا در منطقه ای گرم و خشک هستیم و یا در منطقه ای نسبتا مرطوب. این موضوع بسیار در انتخاب دستگاه مهم است.

 

در چیلرهای تراکمی آب خنک، سیال متراکم شده که دارای فشار و دمای بالاست وارد کندانسور که یک مبدل حرارتی که تابعی از نوع طراحی چیلر، راندمان، ظرفیت دستگاه و… است میشود و سیال پرفشار داغ، حرارت خود را به آب میدهد و ادامه مسیر خود را طی میکند و این آب گرم شده است که باید وارد برج خنک کننده ای شود که پس از تبادل حرارت با هوا بازگردد و مجددا به وظیفه خود رسیدگی کند.

اما در چیلرهای تراکمی هوا خنک چه اتفاقی رخ میدهد: یک سیال متراکم شده با فشار بالا و دمای بالا داریم و طبیعتا هیچ آبی جهت انتقال حرارت وجود نداره؛ اما یک کندانسور که نوعی مبدل حرارتی است عموما از جنس کویل مس-آلمینیوم است وجود دارد که سیال پر فشار دما بالا وارد ان میشود و توسط فن هایی حرارت ان تخلیه یگردد و مجدد به مسیر خود ادامه میدهد.

لوله های کویل عموما از جنس مس هستند و فین های آلمینیومی جهت افزایش مساحت انتقال حرارت وجود دارد که بهترین عملکرد را داشته باشیم، طراحی کویل کندانسور نیز تابعی از پارامترهای مختلف از جمله نوع سیال، دمای کارکرد، ظرفیت دستگاه، محل استقرار پروژه، دمای کاری دستگاه و … میباشد.

شرکت نسیم تهویه آروند ارائه دهنده انواع چیلرهای تراکمی آب خنک و هوا خنک است، همچنین تامین کننده قطعات و احیا کننده دستگاه های قدیمی است و با توجه به پتانسیل های این مجموعه امکان تبدیل چیلرهای تراکمی آب خنک به هوا خنک و برعکس هوا خنک به آب خنک را با بهترین شیوه فراهم کرده تا همراه شو در ایجاد هرگونه تغیرات با حفظ راندمان و عملکرد مناسب از دستگاه باشد. جهت اطلاعات بیشتر با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید:

۷۷۲۲۹۱۵۷-۰۲۱

۷۷۲۲۹۱۵۸-۰۲۱

۷۷۲۲۹۱۵۹-۰۲۱

۴۳۴۰۱۱۷-۰۹۱۲

www.nasimtahvie.ir

info@nasimtahvie.ir

 

دیدگاهتان را بنویسید