مقالات آموزشی

سردخانه میوه و سبزیجات

سردخانه میوه و سبزیجات

نگهداری میوه و سبزیجات در سردخانه میوه باعث کند شدن روند فساد و در نهایت افزایش عمر مفید میوه جهت مصرف می گردد. میوه پس از چیده شدن تحت تأثیر آنزیم های داخلی و رشد و تکثیر میکروارگانیسم های خارجی قرار میگیرد که نهایتاً منجر به فساد آن می گرددسردخانه میوه این مقوله را سطح بسیار زیادی تحت کنترل قرار می دهد. علاوه بر این باغداران میتوانند با استفاده از سردخانه میوه محصولات خود را با توجه به تقاضای بازار عرضه نمایند. عرضه به موقع میوه به بازار مصرف علاوه بر تثبیت قیمت بازار منجر به در دسترس بودن برخی از میوه ها به شکل چهار فصل نیز می گردد.

نگهداری میوه جات در سردخانه

سردخانه میوه معمولاً دمایی بین ۱ تا ۱۴ درجه سانتیگراد دارد. البته برای برخی از میوه ها علاوه بر دما باید رطوبت و اتمسفر سردخانه میوه نیز تحت کنترل بوده و از شرایط خاصی پیروی کنند.

برخی از موارد خاص در نگهداری میوه در سردخانه

به عنوان مثال جهت نگهداری انگور در سردخانه میوه علاوه بر اینکه رطوبت و دما باید تحت کنترل باشد. باید جهت جلوگیری از بروز نوعی قارچ در انگور از گاز سولفور در فضای سردخانه میوه و یا در روشی جدید از پد های سولفور در جعبه انگور استفاده گردد. همچنین در مورد موز دمای نگهداری حدود ۱۴ درجه سانتیگراد می باشد و اگر دمای سردخانه میوه از این مقدار کمتر شود پوست موز شروع به سیاه شدن می کند.

شرایط نگهداری انواع میوه جات

همچنین باید مد نظر داشت که نگهداری چند نوع میوه در یک سردخانه میوه شرایط خاصی دارد. میوه های مختلف بدون در نظر گرفتن تفاوت های شرایط نگهداری در سردخانه نباید در یک سالن نگهداری شوند. برخی از میوه ها قابلیت پخش و جذب بوی بالایی داشته و نگهداری آنها در کنار یکدیگر تغییر در طعم و بوی آنها را منجر می گردد. بنابراین همیشه در ساخت سردخانه میوه این موضوع را در نظر گرفته و ظرفیت کل سردخانه میوه را در سالن های متعدد تقسیم نمایید

 

شرایط اتمسفر در سردخانه میوه

میوه ها موجودات زنده هستند و مانند سایر موجودات زنده اکسیژن تنفس کرده و دی اکسید کربن بازدم می کنند. از زمانی که میوه از درخت چیده می شود باید با تمام مواد غذایی که از پیش دارد و اکسیژنی که ما در اختیارش می گذاریم زنده بماند. اگر سطح میزان اکسیژن از ۲ درصد کاهش یابد باعث ایجاد فرآیند تخمیر در میوه شده و قند میوه به الکل و دی اکسید کربن تجزیه می شود و باعث ایجاد طعم نامطلوب در میوه می گردد. همچنین در صورت افزایش سطح دی اکسید کربن تا مرز ۵ % در هوای پیرامون میوه باعث گندیدگی و فساد میوه می گردد. بنابراین باید تهویه مناسب در سردخانه میوه همواره مد نظر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید