مقالات آموزشی

روش کار چیلر جذبی به زبان ساده

چیلر جذبی

آشنایی با چیلر جذبی

از چیلر جذبی چه می دانید؟ کنجکاو هستید که بدانید چیلر جذبی چگونه کار می کند؟ پس با ما همراه باشید تا با روش کار چیلر جذبی آشنا شوید.

 به زبان ساده می توان گفت؛ چیلر جذبی یک چرخه ی زنجیره بسته است که از گرمای از دست رفته، ایجاد سرمایش یا تبرید می کند. این چرخه خنک کننده جذب بر سه اصل اساسی استوار است:

۱ –  هنگامی که یک مایع گرم می شود به جوش می آید (تبخیر می شود) و هنگامی که یک گاز خنک می شود متراکم می شود.

۲ – کاهش فشار بالای مایع باعث کاهش نقطه جوش آن می شود.

۳ – گرما از سطوح گرمتر به سطوح سردتر جریان می یابد.

فرآیند سرمایش جذبی به یک “کمپرسور” ترموشیمیایی وابسته است. دو سیال مختلف استفاده می شود: مبرد و جاذب. این مایعات “قرابت” بالایی با یکدیگر دارند، به این معنی که یکی به آسانی در دیگری حل می شود. در سیستم تبرید جذب بخار آب، لیتیوم بروماید، آب به عنوان مبرد استفاده می شود در حالی که لیتیوم برومید (Li Br) به عنوان جاذب استفاده می شود. در جاذب، لیتیوم بروماید، مبرد آب را جذب می کند و محلولی از آب و لیتیوم بروماید ایجاد می کند.

 مبرد – معمولا آب – می تواند به راحتی بین مایع و بخار تغییر فاز داده و در سیستم گردش کند.

 گرمای حاصل از احتراق گاز طبیعی یا یک منبع گرمای اتلاف، این فرآیند را هدایت می کند. تمایل زیاد مبرد به جاذب (معمولاً لیتیوم بروماید یا آمونیاک) باعث می شود که مبرد در دما و فشار کمتری نسبت به حالت عادی بجوشد و گرما را از مکانی به مکان دیگر جابجا کند.

 

مرحله ۱

نقطه جوش آب به عنوان تابعی از فشار عمل می کند. در فشار اتمسفر، آب در ۱۰۰ درجه می جوشد. هنگامی که در خلاء زیاد نگهداری می شود، آب به جوش می آید و خود خنک می شود. نقطه جوش آب در ۶ میلی متر جیوه ۷/۳ درجه سانتی گراد است.

 

مرحله ۲

لیتیوم بروماید (LiBr) به دلیل میل ترکیبی شیمیایی، خاصیت جذب آب (مبرد) را دارد. با غلظت آن نسبت مستقیم و با دمای آن نسبت معکوس دارد.

 

مرحله ۳

 (LiBr)رقیق شده ظرفیت خود را برای جذب بخار آب از دست می دهد. بنابراین، باید با استفاده از یک منبع گرما دوباره متمرکز شود. گرمایش ممکن است به صورت بخار / گازهای دودکش / آب داغ / سوختن، باشد.

 

 

برخلاف چیلرهای معمولی، چیلرهای جذبی از جمع آوری گرمای اتلاف حاصل از سایر فرآیندها یا تجهیزات برای هدایت فرآیند ترمودینامیکی استفاده می کنند که اجازه می دهد آب سرد شود و برای نیازهای HVAC توزیع شود. به جای مبردهای معمولی، آب معمولاً با آمونیاک یا لیتیوم بروماید مخلوط می شود و لیتیوم بروماید به دلیل سمی نبودن رایج تر است.

 

ملاحظات عمده برای نصب چیلر جذبی

چیلرهای جذبی این مزیت را دارند که فاقد کمپرسورهای الکتریکی هستند، به این معنی که می توانند ظرفیت خنک کنندگی قابل توجهی را برای تاسیسات بدون کمک به اوج تقاضای الکتریکی فراهم کنند. نکته اصلی که باید هنگام ارزیابی کاربرد چنین چیلرهایی مورد توجه قرار گیرد این است که آنها برای عملکرد به جریان بزرگ و ثابتی از گرمای تلف شده نیاز دارند. تأسیسات تولید صنعتی واضح‌ترین گزینه‌ها هستند، اما سایر تنظیمات مانند محوطه دانشگاه، مجتمع‌های بیمارستانی بزرگ‌تر یا هتل‌های بزرگ اغلب فرصت‌های قابل توجهی برای بهره‌مندی از نصب چیلر جذبی دارند.

 

مزایای استفاده از چیلرهای جذبی چیست؟

مبردهایی که عمدتاً در چیلرهای جذبی مورد استفاده قرار می گیرند، به گرمایش جهانی و تخریب لایه لایه ازن کمکی نمی کنند.

چیلر جذبی می تواند هزینه برق، آب گرم، گرمایش و سرمایش تاسیسات را کاهش دهد.

به دلیل کمبود کمپرسور در دستگاه، صدا و ارتعاش به میزان قابل توجهی در ساختمان کاهش می یابد و محیطی آرام با قابلیت اطمینان بالا فراهم می کند.

یک چیلر جذبی تقریباً به طور کامل از حرارتی که قبلاً هدر می رفت تغذیه می شود

برای تولید آب سرد و گرما برق مصرف نمی کند.

برای تخصیص تقریباً به همان اندازه ظرفیت در یک سیستم برق پشتیبان اضطراری نیاز ندارد.

علم پشت چیلرهای جذبی

یک چیلر جذبی معمولاً دارای کندانسور، ژنراتور، اواپراتور، جاذب و مبدل حرارتی است. ابتدا مبرد یا آب مخلوط با لیتیوم بروماید در جاذب ذخیره می شود. از طریق مبدل حرارتی پمپ می شود و به مخزن ژنراتور در بالای چیلر می رود. گرمای تولید شده از بیرون یا بخار زباله جمع‌آوری شده از سایر سیستم‌های ساختمان به ژنراتور چیلر می‌رود. سپس لیتیوم بروماید و آب در زیر حرارت جدا می شوند. آب به تدریج تبدیل به بخار می شود و به سمت بالا، جایی که کندانسور در آن قرار دارد، بالا می رود و لیتیوم بروماید به پایین فرو می رود.

لیتیوم برومید از لوله عبور می کند و به جاذب باز می گردد، جایی که در ابتدا شروع شده است. سپس، بخار موجود در کندانسور در بالا از یک برج خنک کننده عبور می کند. فشار هوای لوله برج خنک کننده کمتر از کندانسور است. بنابراین با کاهش فشار هوا، بخار دوباره به آب تبدیل می شود. سپس آب سرد وارد اواپراتور می شود و منتظر می ماند تا دوباره با لیتیوم بروماید موجود در جاذب مخلوط شود.

 

چیلر جذبی

به طور خلاصه، چیلر جذبی آب را از طریق تغییر فشار ناگهانی سرد می کند. وقتی آب در ژنراتور گرم می شود، فشار هوا زیاد است. آب گرما را آزاد می کند و تبدیل به بخار می شود. سپس، یک لوله بخار را به اواپراتور هدایت می کند، جایی که فشار هوا پایین است. سپس بخار خنک می شود و بلافاصله دوباره به آب سرد تبدیل می شود. دمای بیرون کاهش می یابد زیرا بخار گرما را جذب می کند و تبدیل به آب می شود.

آب تبخیر می شود و تمام گرمای ناخواسته را می برد. سپس با عبور از برج خنک کننده، بخار در یک محیط کم فشار خنک می شود و دوباره به آب تبدیل می شود. هنگامی که آب با لیتیوم برومید در جاذب مخلوط می شود، آنها آماده هستند تا دوباره از مبدل حرارتی عبور کنند و گرمای ناخواسته بیشتری را با خود حمل کنند.

 

هنگامی که یک چیلر جذبی کار می کند، آب سرد تولید می کند در حالی که فقط مقدار کمی برق مصرف می کند تا پمپ ها روی آن کار کنند. و همچنان که چرخه گرمایش و سرمایش را طی می کند، گرما را از ساختمان خارج می کند.

 

نحوه نصب چیلر جذبی

بهتر است با پیمانکاری کار کنید که با سیستم های پیچیده مانند چیلرهای جذبی تجربه دارد. نسیم تهویه آروند می‌تواند به شما در طراحی، ساخت و تأمین یک سیستم چیلر جذبی کمک کند که با یک مسیر خوب و روشن برای کسب بازدهی معقول از سرمایه، برای سازمان شما منطقی و اقتصادی باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شرکت تماس بگیرید:

۰۲۱-۷۷۲۲۹۱۵۷

۰۲۱-۷۷۲۲۹۱۵۸

۰۲۱-۷۷۲۲۹۱۵۹

۰۹۱۲-۴۳۴۰۱۱۷

www.nasimtahvie.ir

info@nasimtahvie.ir

دیدگاهتان را بنویسید