مقالات آموزشی

نقش کمپرسور AC در ماشین شما چیست

نقش کمپرسور AC

در حالی که سیستم تهویه مطبوع (A/C) وسیله نقلیه شما از عناصر مختلفی تشکیل شده است، کمپرسور تهویه مطبوع به عنوان یکی از بخش های مرکزی که چرخه ضروری سیستم را ایجاد می کند، عمل می کند. بدون آن، کل سیستم تهویه مطبوع شما قادر به انجام وظیفه اصلی خود یعنی ایجاد هوای خنک در داخل خودرو نخواهد بود. نقش اصلی آن این است که فشار لازم را بر روی مبرد خودرو (فشرده سازی) وارد کند تا ویژگی های انتقال حرارت آن را فعال کند و دما را تغییر دهد. این امر به شما امکان می دهد در ماه های گرم خنک بمانید و در ماه های سردتر شیشه جلویی شفاف داشته باشید. در این مقاله، به نقش کمپرسور تهویه مطبوع در سیستم تهویه مطبوع خودروی شما عمیق‌تر می‌پردازیم.

 

 

 

کمپرسور از قطعات زیر تشکیل شده است:

  • محفظه ای که شامل بخش کمپرسور، پرکننده روغن و شیرها می باشد
  • نقاط اتصال مورد استفاده برای اتصالات لوله مبرد
  • قرقره با کلاچ الکترومغناطیسی (EM).

 

 

 

کمپرسورها انواع و اقسام مختلفی دارند که عبارتند از:

  • صفحه swash متغیر یا ثابت (متداول ترین)
  • متقابل
  • چرخشی (مارپیچ و پره)
  • موتور الکتریکی (مورد استفاده در خودروهای هیبریدی)

 

 

 

*نحوه عملکرد کمپرسور تهویه مطبوع

برای شروع، درک رابطه بین کمپرسور تهویه مطبوع و مبرد بسیار مهم است.

فریون یک مبرد رایج است که نوعی سیال است که اساساً هوای سرد را از هوای گرم تولید می کند. این مبرد و کمپرسور یک دوتایی حیاتی هستند که در ارتباط با یکدیگر کار می کنند. موتور خودروی شما، کمپرسور تهویه مطبوع را در نقش اصلی خود که فشرده سازی مبرد مورد استفاده برای جذب هوای گرم داخل کابین خودرو است، به حرکت در می آورد.

همانطور که در بالا ذکر شد، متداول ترین کمپرسور تهویه مطبوع از نوع swash plate است. یک قرقره و تسمه V کمپرسور را که به بلوک موتور خودرو متصل است به حرکت در می‌آورد. هنگامی که سیستم تهویه مطبوع را روشن می کنید، یک کلاچ الکترومغناطیسی محرک تسمه را به حرکت در می آورد. صفحه swash شش پیستون دو طرفه را نوسان می دهد که وظیفه ورودی و همچنین فشرده سازی را بر عهده دارند. توجه داشته باشید که میزان جریان مبرد توسط شیرهایی کنترل می شود. سپس یک غبار نازک روغن به گردش در می آید و با مبرد مخلوط می شود تا روغن کاری مناسبی برای قطعات متحرک فراهم کند.

در مرحله بعد، کمپرسور تهویه مطبوع گاز مبرد را از طریق اواپراتور می گیرد و باعث افت فشار می شود. فشار پایین باعث می شود که مبرد در دمای پایین تبخیر شود قبل از اینکه کمپرسور کولر گازی آن بخار سرد را بگیرد و آن را فشرده کند. در طی این فشرده سازی، گاز مبرد گرم شده و از طریق لوله ها به کندانسور رانده می شود. در اینجا، قبل از حرکت به یک منطقه به منظور خنک شدن، دوباره مایع می شود و گرما را منتشر می کند. سپس مبرد گرما را از محفظه سرنشین جذب می کند. قبل از اینکه توسط کمپرسور کولر گازی مکیده شود در اواپراتور به حالت گاز برمی گردد.

 

*تعمیر و نگهداری کمپرسور تهویه مطبوع

خوشبختانه، تعمیر و نگهداری کمپرسور تهویه مطبوع شما بسیار کم است و شامل موارد زیر است:

  • به طور منظم از کمپرسور استفاده کنید تا تمام عناصر سیستم به درستی روغن کاری شوند.
  • برای اطمینان از سطوح مناسب فشار در سیستم تهویه مطبوع، مبرد خود را شارژ کنید.
  • تسمه های محرک را در صورت لزوم تمیز و سفت کنید.
  • کلیدها و سنسورها و همچنین فیوز، رله و سیم پیچ کلاچ EM را بررسی کنید.

 

 

رایج ترین دلایلی که باعث خرابی کمپرسور کولر گازی می شود، فرسودگی و پارگی ناشی از سن یا بی توجهی است. اگر با خرابی کمپرسور مواجه شدید، باید آن را تعویض کنید. مهم است که به یاد داشته باشید که اگر از دستگاهی استفاده می کنید که دوباره تولید شده است، به یک ماشین بازیابی نیاز دارید تا در حین استخراج مبرد از جو شما محافظت کند. توجه داشته باشید که در حالی که می‌توانید کلاچ‌های EM خاصی را تعویض کنید، برخی از آن‌ها مانند تمام کمپرسورهای موتوردار فقط به‌عنوان مجموعه جایگزین می‌شوند.

 

 

در مورد کمپرسور تهویه مطبوع خود به ما کمک کنید

اگر در مورد کمپرسور تهویه مطبوع وسیله نقلیه خود یا هر مشکل دیگری سؤال یا نگرانی دارید، شرکت نسیم تهویه آروند اینجاست تا به شما کمک کند. ما خدمات با کیفیتی را به مشتریان در داخل و اطراف مناطق تهران و ایران ارائه میکنیم . خدمات شرکت نسیم تهویه آروند با بیش از ۲۰ سال تجربه در تعمیر انواع کمپرسور، سردخانه، چیلر و … خدمات متنوعی را برای حفظ عملکرد سیستم شما در بالاترین سطح ارائه می دهد. همچنین با تماشای ویدیو از نحوه ایجاد تراکم در کمپرسور بصورت بصری آگاه شوید. لطفاً برای تعیین قرار ملاقات با ما تماس بگیرید تا شما را راضی و بدون نگرانی از سیستم خود بهره مند شوید .

دیدگاهتان را بنویسید